Stališče NČR DNS in SNS
Novinarsko častno razsodišče, skupni organ Društva novinarjev Slovenije in Sindikata novinarjev Slovenije (v nadaljevanju NČR), v sestavi Ranka Ivelja (predsednica), Gojko Bervar (podpredsednik), Alma M. Sedlar, Davorin Koron, Mario Belovič, Lea Širok, Nada Ravter in Vasja Jager (člani), je na seji 27. junija 2012 v primeru SAZAS proti novinarki RTV Slovenija Anki Pirš ugotovilo, da novinarka ni kršila Kodeksa novinarjev Slovenije.
Primer: SAZAS proti Anki Pirš (RTV SLO)
Združenje skladateljev in avtorjev za zaščito avtorske pravice Slovenije (v nadaljevanju SAZAS) novinarki Anki Pirš (RTV Slovenija) očita, da je v prispevku z naslovom „Slovenija je visoko skorumpirana, meni predsednik“, ki je bil 26. marca 2012 predvajan v oddaji Tednik, kršila 1., 2., 3., 4., 5. in 18. člen Kodeksa novinarjev Slovenije (v nadaljevanju kodeksa).
Prvi člen (novinar mora preverjati točnost zbranih informacij in se izogibati napakam. Svoje napake – četudi nenamerne – mora priznati in popraviti. V tem primeru NČR lahko presodi, da novinar ni kršil kodeksa) naj bi kršila z navedbo podatkov o tem, da Matjaž Jelen ustvarja že 30 let in da ima prijavljenih že več kot 50 avtorskih del, vendar ti podatki naj ne bi bili točni.
Drugi člen (novinar se mora izogibati nekorektnemu, osebno žaljivemu predstavljanju podatkov in dejstev) naj bi kršila z objavo izjave Matjaža Jelena o tem, da so mu nadomestilo za uporabo njegovih avtorskih pravic znižali za okrog 80 odstotkov. Pritožnik meni, da je podatek nekorekten, saj bi novinarka morala pojasniti, na kakšen način poteka kolektivno uveljavljanje avtorske pravice. Tako bi gledalci lahko razumeli, da je znižanje plačil lahko tudi posledica manjšega števila predvajanj avtorskih del, na kar pa SAZAS nima vpliva. Ker je te ključne informacije za razumevanje celotne situacije zamolčala, pojasnjuje pritožnik, je kršila tudi 4. člen kodeksa (novinar ne sme zamolčati informacij, ključnih za razumevanje obravnavane teme).
Drugi člen naj bi kršila tudi z objavo izjav nekdanjega predsednika Komisije za preprečevanje korupcije (v nadaljevanju KPK) Draga Kosa, ki je povedal, da je s pravnega in kazenskega vidika zaskrbljujoče, da SAZAS odloča o milijonskih zneskih za slovenske glasbene izvajalce na tako netransparenten način. Ob tem je dodal: „Mi smo takrat (leta 2010) to tudi sporočili slovenski policiji – z njimi smo dokaj dobro operativno sodelovali – posredovali vse podatke, vso dokumentacijo, tako da takrat, ko sem zapustil mesto predsednika komisije, sem pričakoval, da bo zadeva policijsko rešena v roku nekaj tednov, mogoče nekaj mesecev.“ Novinarka pa je nadaljevala, da je primer obtičal nekje pri organih pregona. Pritožnik pojasnjuje, da je takšno predstavljanje informacij nekorektno. Novinarka je objavila zgolj izjave Draga Kosa, nekdanjega predsednika KPK, kljub temu, da primera SAZAS ni na spletni strani Komisije, kjer so objavljene vse odločitve in vsa mnenja. Pritožnik meni, da bi se novinarka zaradi navedenih dejstev o primeru morala pozanimati še pri nekom, ki delo na KPK opravlja sedaj. Nekorektna je tudi trditev, da je primer obtičal nekje pri organih pregona, saj novinarka ni pridobila informacij o tem, v kateri fazi je postopek. S tem pa naj bi ponovno zamolčala ključne informacije za razumevanje obravnavane teme in kršila tudi 4. člen kodeksa.
Novinarka naj bi kršila 3. člen kodeksa (novinar mora pri objavljanju informacij, ki vsebujejo hude obtožbe, pridobiti odziv tistih, ki jih te informacije zadevajo, praviloma v istem prispevku, sicer pa takoj, ko je mogoče. Enako mora storiti tudi, ko povzema hude obtožbe iz drugih medijev ali arhivov. Če novinar odziva ni mogel pridobiti, mora to javnosti pojasniti), ker SAZASa ni pozvala, da ji poda svoje stališče glede spornih izjav Draga Kosa in Matjaža Jelena.
Ker v prispevku ni navedla, da gre pri izjavah Matjaža Jelena in Draga Kosa za nepotrjene informacije, govorice oziroma ugibanja, navaja pritožnik, je kršila 5. člen kodeksa (ko novinar objavlja nepotrjene informacije, govorice ali ugibanja, mora na to opozoriti).
Novinarka naj bi kršila tudi 18. člen (ko novinar poroča s področja pravosodja, upošteva, da nihče ni kriv, dokler ni pravnomočno obsojen …), ker o dejstvih, ki jih je v prispevku navajal Drago Kos, ni pravnomočnega akta.
Novinarka je na pritožbo odgovorila.
Novinarka Anka Pirš pojasnjuje, da je bila rdeča nit prispevka poziv državljanom, naj prijavijo korupcijo. V njem je predstavila nekaj primerov, ki so jih posamezniki prijavili KPK, na podlagi katerih bi lahko gledalci bolje ločili med korupcijo in delovanjem iz malomarnosti. Eden od teh je bil tudi primer SAZAS. Za predstavitev pa je v prispevku izbrala sogovornike, ki so bili vezani na konkretne primere. Med njimi sta bila tudi Matjaž Jelen in Drago Kos, nekdanji predsednik KPK, saj so dokumente, vezane na Združenje SAZAS KPK-ju oddali v času njegovega predsednikovanja. Po njenem je bila izbira Kosa in ne katerega od današnjih članov KPK pravilna izbira, saj je Kos ta primer tudi obravnaval. Da je Kos zato edini kompetenten, da javno govori o primeru SAZAS, ji je potrdil tudi sedanji namestnik predsednika KPK Rok Praprotnik. Tudi zato, pojasnjuje novinarka, na spletni strani ni zapisanih mnenj in stališč v zvezi z zadevo, ki jo je obravnavala prejšnja sestava komisije. Novinarka meni, da ni kršila 2. člena kodeksa, saj sta Jelen in Kos govorila o svojih izkušnjah in nista bila osebno žaljiva, niti nekorektna. Kos je predstavil zaključne poglede, Jelen pa osebne izkušnje v zvezi s prijavo Združenja SAZAS.
V prispevku po njenem tudi ni zamolčala pomembnih informacij ali ni nikogar ničesar obtožila, zato novinarka meni, da ni kršila 4. člena kodeksa. Tretjega člena pa ni kršila, ker namen prispevka ni bil predstaviti vseh podrobnosti primerov, ki so jih obravnavali na KPK, temveč le dejstvo, da so posamezni primeri prispeli na KPK in bili tam tudi obravnavani. V nobenem od predstavljenih primerov ni razčiščevala in obravnavala obeh strani. To vlogo so, pojasnjuje novinarka, prevzeli zdajšnji in nekdanji uslužbenci KPK. V prispevku pa je bilo po njenem jasno razvidno, da je pokazala le posledice prijav.
Edina nepravilnost, ki jo priznava in zanjo prevzema odgovornost, je bil podatek, da ima Matjaž Jelen prijavljenih 50 avtorskih del, v resnici pa jih ima 34.